Niewsbrief Goed glas wijn Mei 2017

Aalten

Châteauneuf du Pape 2010 Mont Redon: Châteauneuf du Pape is een leuk dorpje dat ongeveer 10 kilometer  ten westen van Orange ligt. Het dorp staat helemaal in het teken van de wijn (en van wijn tourisme). De Appellation Châteauneuf du Pape is één van de oudsten van Frankrijk. Er zijn 13 druivenrassen toegestaan waarvan door de producenten vaak op een eigen manier gebruik wordt gemaakt. Vaak zijn de Grenache, Syrah en Mourvèdre de hoofdcomponenten.

Château Mont-Redon is de grootste particuliere producent (100 hectare). Het is in bezit van de families Abeille en Fabre. Het bedrijf hoort bij de top tien van beste producenten. Men maakt zowel rode als witte Châteauneuf du Pape als ook heel verdienstelijke Lirac en Côtes du Rhône.

Châteauneuf du Pape Rouge 2010
We lichten het oogstjaar 2010 er deze maand uit omdat de wijn zich uitzonderlijk goed heeft ontwikkeld: Een top wijn van een topproducent uit een top oogstjaar. Wat wil een wijnliefhebber nog meer. Zeker houdbaar tot 2020.
De wijn is hier te vinden